donderdag 17 maart 2022

Alvleesklierkanker

Ik ging niet opknappen na de corona besmetting. Uiteindelijk maar een bezoek aan de huisarts gebracht met klachten of dat je een stomp in je maag hebt gehad, oranje urine en een groen gele ontlasting. De huisarts heeft me gelijk doorverwezen naar het ziekenhuis voor wat onderzoeken en een bezoek aan de Maag-darm-Leverarts. Na de onderzoeken was er al snel duidelijkheid. Er zit een gezwel op de alvleesklier. En dan is je leven ineens veranderd in een rollercoaster. Er volgen nog wat onderzoeken die alles nog duidelijker maken. Er is bij mij alvleesklierkanker geconstateerd. Ik word direct doorverwezen naar het UMC Utrecht daar zit alle kennis op het gebied hiervan. Hier volgen enkele gesprekken en met diverse tekeningen word duidelijk waar het gezwel zit en wat de mogelijkheden zijn. Ondertussen overlijd ook mijn schoonvader en ben ik de hele dag misselijk, futloos, lig veel op bed of de bank, val ik af en zie ik geel. Het gezwel zit in de kop van de alvleesklier en is 3.2cm groot. Het zit op een gunstige plaats zodat het operabel is. Maar voor deze operatie moet ik wel in goede conditie zijn wat nu niet het geval is. Om weer op conditie te komen gaan ze een stent in de galweg zetten. De galweg word nu dichtgedrukt door het gezwel waardoor mijn spijsvertering niet goed is en ik dus misselijk ben. Als je de hele dag door misselijk bent kom je in een neerwaartse spiraal terecht: misselijk-niet eten-afvallen-wat niet mag-stress-misselijk. De stent moet ervoor gaan zorgen dat ik weer in de opwaartse spiraal terecht ga komen, qua gewicht aan ga komen, minder geel ga zien en me beter ga voelen. Ook heb ik medicijnen gekregen die een taak van de alvleesklier over neemt want ook deze geeft niet alle stoffen meer af voor een goede spijsvertering. Afhankelijk van het gezwel en eventuele uitzaaien is er na de operatie nog een chemobehandeling nodig.


5 opmerkingen:

conny's quilts en creaties zei

Wat een akelig bericht. Ik ben er stil van. Heel veel sterkte gewenst en hopelijk kunnen ze je gauw verder behandelen.

Carola zei

Jeetje jolanda heftige rollercoaster zit jij en je gezin

Hopelijk helpt de stent snel zodat je aan kan sterken voor de operatie .
Hou je taai đź’•gr Carola Veenis

wilhelmina zei

Jeetje Jolanda.Heel veel sterkte en nog gecondoleerd met Leo je schoonvader.
Groetjes Mieke van den Boomgaard(This side up ooit)

Sandra Stieding zei

Beste Jolanda,
Dit bericht is heel erg schrikken, zeker voor jou, Hans en Martijn. Een rollercoaster die je liever niet was ingestapt. Ik hoop oprecht dat de stentz en medicijnen gaan helpen zodat je geopereerd kan worden. Sterkte en kracht voor nu. Groeten Sandra Stieding

Ingrid zei

Jolanda, ik wens je veel sterkte en kracht toe om aan te sterken en je operatie en verder traject te ondergaan!! Voor jou en de mensen om je heen..