donderdag 19 mei 2022

Chemokuren

Na een bezoek aan het ziekenhuis is er bekend hoe het chemo programma er voor mij uit gaat zien. Ik moet de ziekenhuis bezoeken altijd eerst even laten bezinken voordat ik erover kan schrijven. Tijdens de operatie is de 12-vingerigedarm, gasblaas, galweg, stuk van mijn maag en het gezwel met stuk alvleesklier en bijbehorende lymfeklieren verwijderd. Dit alles is uitgebreid onderzocht om de oorsprong van de kanker te onderzoeken. De kanker is ontstaan in de alvleesklier. Er waren in totaal 23 lymfeklieren rond het gezwel verwijderd, van die 23 klieren zijn 9 klieren met kanker gevonden. Wat betekend dat er een zware chemotherapie achteraan volgt. Het is een kuur van 12 behandelingen met een pauze van 2 weken tussen iedere behandeling zolang de bloedwaarden en het lichaam het toelaat. De eerste kuur start 9 juni. Hiervoor mag ik 2 nachten in het ziekenhuis logeren. Ik word behandeld met 4 verschillende middelen. Op dag 1 word met alle vier de middelen gestart. Het vierde middel loopt op dag 2 en 3 nog door. Op dag 3 mag word alles afgekoppeld en mag ik naar huis. De 2de behandeling krijg ik een blijvend infuus voor de hele behandeling. Dan worden de 4 middelen in het ziekenhuis gestart. En mag ik als de eerste 3 zijn ingelopen met een speciale cassette naar huis om het 4de middel nog 2 dagen in te laten lopen. Dit middel word dan op dag 3 door een thuiszorg afgekoppeld. De bijwerkingen van deze kuur is een hele waslijst maar varieert ook van persoon tot persoon in hoeverre je er last van hebt. We hebben de kuur rond de vakantie heen kunnen plannen, zodat we even op adem kunnen komen na deze rollercoaster.

Verder voel ik me goed. De dagelijkse wandelingetjes gaan iedere keer wat verder, kan iedere dag wat meer doen voordat ik moe ben. De concentratie om dingen te doen word steeds beter. Ook het gevoel van de strak getrokken broekriem wat ik in mijn buik heb word wat minder. Heb wel inmiddels geleerd dat ik een beetje op moet letten met de hoeveelheden die ik eet. Als ik een te grote portie eet dan heb ik daar echt pijn van in m'n buik en dus spijt. M'n gewicht neemt langzaam toe waardoor ik mogelijk wat reserves heb voor tijdens de chemokuur.

Geen opmerkingen: